Gitsies julutmaning

Det är bloggtorka! Både hos mig och andra. Men tack vare gulliga Gitsie så har jag faktiskt fått mig en rejäl gnutta inspiration till ett inlägg, som jag dessvärre inte har tid att skriva på nu. Så jag lägger in hennes julutmaning istället och uppmanar ALLA i min bloggomgivning att ta tillfället i akt och enkelt få till sitt egna inlägg! ;-)

Har du köpt en chokladkalender?

Ja jag har köpt till de 2 stora barnen


Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?

Jag har inte öppnat någon lucka... den var ju inte till mig... och jag är inte så förtjust i den billiga sliskiga chokladen ändå. Marabous schweitsernöt ska det vara!


Har du hunnit med att köpa alla julklappar?

Nä... tror jag inte. Är tyvärr en sån som aldrig SLUTAR köpa julklappar. Ser jag något som jag vill att någon ska ha köper jag... trots att jag är "färdig". Ska gå igenom skörden i helgen och "inventera"


Till vem är det svårast att köpa till?

Älsklingen. Ska jag köpa ngt som han vill ha, behöver ha... eller nått som JAG vill ha? ;-)


Dricker du alkoholfri glögg?

Ja... bara. Gillar inte starkvinsglögg! Godaste glöggen var blåbärsglöggen hos Indra! KANONERS!


Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?

Varje jul i USA. Där fanns det för mig "inga måsten" och jag hade inga egna barn att tänka på. Bara njuta!!!


Hur många stjärnor ger du årets julkalender?

Ungarna gillar den och jag ha sett en sport i att kolla hur många IKEA grejer jag kan se i de program jag kollar på. Mest är 6 grejer i ett avsnitt! Stjärnor var det?!?! 3.


Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?

Heter den Trolltyg tro?


Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?

Till alla som gör något osjälviskt på jul. För någon de inte känner! Julen är fruktansvärd för de som är ensamna eller sjuka!


Vem är det som julpyntar hemma hos er?

Jag. Med hjälp av ungarna.... men jag "rättar till" när de lagt sig


Vem klär granen och vem bestämmer hur den ska se ut? Hur SKA den se ut?

Samma som ovan, men jag har "huvudansvaret" dvs. jag tar fram godkända kulor och sånt som får uppehålla sig i granen. Granen ska vara stilren, med samma färg på kulor och rosetter, samt lite glitter. Ungarnas gran uppe får alla hemskt fula barngjorda pynt och udda dekorationer. Ja, jag gillar INTE pyntet som ungarna drar hem från skola och dagis. Inte i granen iallafall. Fulast av fult är stora barngjorda sneda smällkarameller i granen!


Plastgran eller äkta?

Vill ha äkta, men kör plast för enkelhetens skull. Vi har ju ändå tre barn som skulle ruska av varenda barr på nolltid!


Älskar du att få julklappar eller att ge bort?

Ge. Fast det är kul att få med. Men jag är en givande människa. Älskar att se när de öppnar mina speciella paket.


Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?

Spelar ingen roll. Vore väl kul med något annat ställe nån gång.


Känner du någon julstämning nu?

Njä..... det gör jag nog inte. Vill mest att det ska vara över.


När kom din julstämning?

Den kommer nog på julafton. och infinner sig i en halvtmme eller två. Sen går vi vidare mot nyår.


När ska man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs senast?

På adventsöndagen. Max på sen lördagkväll. Gillar inte de som är ute en vecka innan. Gillar heller inte de som är en vecka sena. Vad tusan, kan inte folk passa tiden, eller?


När julpyntar man?

Adventspyntar till advent, med stakar och lucior. Tomtar till lucia och gran någon dag innan julafton.

Skickar du julkort?

Ja


Vilken senap till skinkan?

Slotts... vanlig eller stark.


Viktigaste på julbordet?

Det som kan ätas kallt när alla andra äter efterrätt. Jag älskar att gå och småäta efter själva måltiden. Så ägghalvor, köttbullar... och faktiskt farfars Janssons frestele. Mammas smakar pärkele!


Julmusik jag inte kan vara utan?

Ingen....


Världens bästa jullåt?

Vet ej.. men "Last Christmas" med Wham (var det väl, va?) för att den är så fruktansvärt smörsnuttig


Julknäcke eller vörtbröd?

Tack, men nej tack. Bröd och potatis kan man äta året runt, så det fyller jag inte magen med på jul.


Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?

Knäck. Ja, det försöker jag med... men det blir oftast inte bra. För kladdigt, eller stenhårt. Men det är jul!


Vilka traditioner har ni? (av tidigare svar att döma så är det julafton det handlar om)

Julstrumpa till barnen. Samlas hos mormor och morfar runt 13 tiden. Äter och tänker att vi ska kolla på Kalle, men det blir inte av, för vi äter så länge. Paket öppning när tomten kommer runt 17 tiden. Då infinner sig ett totalt kaos. Morfar springer runt och samlar papper i svarta säckar och ungarna river i papper. Alla öppnar paket samtidigt. Sen äter vi risgröt och skinkmacka (de som orkar). När barnen kommit till ro byter vi vuxna en varsin julklapp - något som man har hemma och som man inte vill ha längre. Det blir jättekul, för det finns ett par Svartepetter som ingen vill ha, och de byter ägare varje jul.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?

Vore det inte för att det alltid är sån mängd att slå in så vore det kul. Jag föredrar fina affärspaket.


Fetstila det du gillar nedan..

Pepparkakor, skumtomtar, ischoklad, köttbullar, julkorv, lax, revbenspjäll, paradis, rullsylta, glögg, rödbetssallad, ris a la malta, risgrynsgröt, lussebullar, knäck, marsipan, prinskorvar, julskinka, sill, Janssons frestelse, alladin, pastej, julmust, dopp i grytan, hemma, borta

  

5 fördelar med julen
* Att få fundera ut julklappar till nära och kära
* Att få frossa i god mat
* Att se barnens förtjusning
* Att det är OK att ha tända ljus
* Att mumsa på en mjuk skinkmacka i granens sken

5 nackdelar med julen
* Köphysterin
* Bortskämda människor som inte blir "nöjda" med sina julklappar
* Stressen som omger julhandel och julförberedelser
* Att man "måste" en massa. Hälsa på människor som man under resten av året skiter fullständigt i, men under jul, då minsann ska man träffas och ses.
* Att det oftast är så kallt.


Kommentarer

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0