Namn

Får man döpa barnet till vad som helst?

Helst inte, säger jag.

Och jag kan inte låta bli att bli lite irro på dom som döper sina barn till udda namn, som är så udda att man oftast ber föräldrarna att upprepa sig efter att de presenterat den lilla. För så kommer det följdaktligen att bli även i fortsättningen för barnet.

Ursäkta, vad hette du sa du? Jaha, justja, det var det. Men oj nu har jag glömt det igen, kan du påminna mig är du snäll?

Och ännumer irro blir jag på de som väljer "vanliga" namn. Med ovanlig stavning. Typ. Sighsten. Razmuz, Vickthorya eller för den delen Ahmahndah.

Och för all del, de som döper sina barn till aplånga namn typ Maximiliam, men ändå säger att "men vi ska kalla honom bara för Max" Jaha, och varför döpte ni honom inte till det om han nu ändå heter så?

Sen har vi kategorin "vad tusan tänkte ni på nu då?"  Som den familj som döpt sitt barn till Adolf Hitler. Och pappan sade i intervjun att "det är väl bra, jag är säker på att ingen annan kommer att heta likadant". Jaaasåååå det är du säker på... och varför inte, kan man undra? För att det inte är ett passande namn, pucko.

Eller Falcon. Pappa druckit mycket öl, av en händelse?

Eller Mingus.. kanske inte?!? Orion då? Ehm... nä, lite för outerspace lixom. Hiro då? Är det bara jag som tänker "shaskigt uttal av Hero?!"

Fast det är klart. Min minsta heter Joline. Och vid ett tillfälle var det en bekant som sa "skulle hon hete Oliv sa ni?" Och en annan kontrade med "ja, så kan man väl oxå heta".

Men jag tycker det är fint. :-D

Och Sighstens mamma gillar säkert hans namn. Undrar bara om Sigge gör det eller om han kommer att föredras att bli kallad just Sigge av sina polare.

Kommentarer
Postat av: Gitsie

Ja en del namn får en onekligen att höja på ögonbrynen lite extra.



Men Joline är jättefint tycker jag. =)

2008-12-29 @ 13:36:10
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: gladulle

Namn är ett stort gissel, jag tror att dom flesta varit missnöjd med sitt namn någon gång under livet.

I dagens läge kommer ju många "äldre" namn typ Henning, Sixten, Ebba och Signe så som våra far och mor föräldrar eller gammel farmor heter.

Men har man som jag jobbat inom äldreomsorgen i dryga 15år så förknippar man dom flesta "äldre " namnen med någon sur tant eller gubbe. Därför har mina barn fått alldagliga namn som hänger med i generation efter generation.

2008-12-29 @ 15:10:19
URL: http://gladafamiljens.blogg.se/
Postat av: Rijo

Amen tänk på 50-talsnamnen som kommer: Annika, Carina, Gunil a osv... Inte fan ska jag döpa mitt barn till det??!!!

2008-12-29 @ 18:39:50
URL: http://rijo.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0