Senaste mailen

Här kommer utdrag från senaste mailen från Anna, rapporten från natt 4 finns ju redan i ett tidigare inlägg!


Jag skrev:
...Klockan 8 när vi gick till dagis med storebror jäspade hon käken ur led och hon fick sova sig en 5 minutare på väg hem. (det var svårt att komma mig för att väcka henne, men tänkte på schemat!!!)  

Under eftermiddagen igår, och under hela dagen idag har hon, som ALDRIG brukar vara missnöjd på dagarna, hållt på och gnällt väldigt. Skulle jag gjort en bedömning på henne för en vecka sedan och hon var så här skulle jag sagt att hon är trött - men hon sover ju MER NU än för en vecka sedan! Vill ju inte rucka på sömntiderna på dagen och lägga in 5 minutare var och varannan timme, eller hur?

Schemat som vi gjort är  

07.15 Morgon.
07.30 Amma.
09.45 Amma (slurk innan sova) 
10-12 Sova
13 Lunch , burkmat samt amma
15-16 Sova 17 Amma
19.15 Amma
19.30 Bus ett par minuter, göra iordning sängen
19.45 Sova  

Är det något du inte tycker ser bra ut?  

Hon blev oxå hård i magen, och bajsade inte under 2 dagar *precis som du hade förvarnat om* så igår gav jag henne katrinplommonpuré.. eller försökte -  och jag kan tala om att då lyste det mord i ögonen på lilla Joline *skrattar* Hon totalvägrade (det var ju första gången hon provat äta något kallt) Blandade ut puré i vatten och gav i nappflaska idag och då gick det mycket bättre... och efter lunch idag bajsade hon en ranson som täckte flera dagar, lagom konsistens! :-)  

Vi fortsätter väl på i samma anda och hoppas på att hon kommer på att det inte är morgon förs klockan 07.15.:-) Vilken fantastisk resa vi har varit med om på bara 4 nätter! Jag är mållös och totalt överväldigad inför denna kur! Jag fattar inte hur BVC kan pracka på föräldrar 5 minutersmetoden och välja bort detta?!? Hos oss var det bara 5 minutersmetoden som var ett altenativ vid diskussion med BVC. *suck*

Jag fortsätter gärna att hålla dig underrättad, sammanfattar om ett par dagar, om vi inte stöter på patrull vill säga och jag skrik-mailar för att jag behöver akut hjälp ;-) Hur mycket ska vi betala dig? Fråga inte mig hur mycket det har varit värt, för detta kan jag inte mäta i pengar!!!

KRAM // Jessica och hela familjen, speciellt Joline 7½ månad
Bifogar en bild på lilla underverket! ;-)



Anna svarar
Oj, vilken söt ficka! Och vilken styrka på MAGE! Det gillar vi!  

Duktig flicka. Du har varit - och är - så strålande duktig. Du håller på att ge lilla barnet den sömn hon så innerligt väl behöver.  

Hlet normalt att att hon blir spytrött när hon äntligen får sova. Hon har så oändligt mycket att ta igen. Hon är så trött, så trött - ackumulerat trött (precis som du). Det går förbi, men hon måste få gäspa sig fram genom tillvaron några dagar nu. Det är ett sundhetstecken. Hon börjar äntligen våga sova lugnt, fredad för vargen - överlevnadsångesten - som hon fruktat så länge. Då blir man trött!  

Splittra inte med en massa femminutare - max en om dagen. Däremot kan du utnytta marginalkvarten (efter barnets uppenbara behov) utan att det påverkar schemat. Bra att du tänkte på schemat och höll tiden, fem minuter exakt!  

Två lurar är en för lite för en sjumånaders, och en timme är inget bra sömnrytmspass, men ändra ingenting nu. Det får vi ta senare.  

Hon ska äta inom en halvtimme, max trekvart (med marginalkvarten). Snutta inte ut målen!  

Fortsätt med katrinplommnpuré, en burk om dagen, tills ungefär hälften av uppföjjningsveckan gått. Då stabiliserar sig saker.  

Haha, bvc.. ursäkta, men SHN är en så genialisk uppfinning att ingen karl kommit i närheten av den (eftersom karlar nu normalt inte har för vana att ta hand om små spädbarn om nätterna i så där en tjugo - fyrtio år, om man säger) och det är karlar som ger bvc direktiv om vad de ska säga till förtvivlade föräldrar (=5mm, Controlled Crying Method, etablerad västvärlden över - av män). Och jag är inte med i systemet, bevars. Jag är en liten sketen hemarbetande niobarnsmorsa som knäcker hela etablissemanget! Långsamt men säkert. Och det är jag förb-t stolt över. Det är barnen som varit - och är - mitt universitet. Det ger inga hedersbetygelser, forskningsstipendier eller examina, men det ger masiv kunskap, i livet för livet.  

Min timpeng numera är hög (sedan jag blev pensionär)... tusen spänn. Mot fakturaf rån Anna Wahlgren AB. Jag har väl hitillis lagt tre-fyra timmar i aktivt arbete på lilla Joline.  

Nu fick du lite mera press, eller hur?!  

Jag är så stolt över dig, för nu tror jag verkligen att du har förstått det hela - vilket inte betyder att jobbet är klart!  

Stor kram, duktiga människa!   Anna.

Kommentarer

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0