Hallonsylt

Idag har vi plockat av dryga 4 liter hallon och en skål med körsbär från Rithas buskar....

När jag kom hem funderade jag på vad i hela fridens namn jag skulle göra med allt....

Jonatan tyckte vi skulle göra saft, av allt.... även körsbären.

Jag insåg snabbt att jag ALDRIG tillrett bär i någon form förr.

Men hur j-la svårt kan det vara att koka sylt då?

Det gick superbra... men då har jag oxå cyklat till mamma och hämtat upp en syltgryta, kokat sylten i säkert 30 minuter (för i ett recept stog det att man skulle hetta upp bären och sylten försiktigt) insett att sylten mer liknar utspädd soppa, åkt till affären och köpt pektin (jaha och så har man lärt sig ett nytt ord idag med) haft i pektinet och kokat 10 minuter till... för på det receptet står att bären måste ha hastigt uppkok för att bli typ steriliserade eller nått.... kommit på att jag inte har nått att förvara sylten i (för plastpåsar funkar väl inte allt för bra) åkt och handlat plastbyttor, bjudit ungarna på sylt - för de har tjatat i de 4 timmar jag hållt på....

...och så säger dom att sylten är för stark - den smakar för mycket hallon. WHAT?

Blir den här sylten bara ståendes i kylen/frysen då har jag kokat sylt för första och sista gången i mitt liv....


Kommentarer
Postat av: Mamma Monica

jisses vilket kanonhusmor du är ;)

2008-07-14 @ 22:46:34
Postat av: Malin

Ser jättegott ut! Om ungarna ratar sylten så skicka den till mig. Jag älskar hemgjord sylt och i år blir det nog inte så mycket av den varan. Bygger fasad-jävel istället!



Kram,

Malin

2008-07-14 @ 22:52:40
URL: http://www.mallanscorner.blogspot.com
Postat av: Ritha

Gör vanlig pannkaka nån dag så kommer jag över o godkänner, menar smaskar =)

2008-07-15 @ 07:29:29
URL: http://rijo.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0