Rapportera nätfiske

Med stor chans att göra bort sig undrar jag

"Rapportera Nätfiske"

står det på min Email.

Vad är det? Nätfiske alltså? Nog för att vi har en ganska stor sjö här i Karlskoga, men vad är det jag ska rapportera?

Kommer man undan med metspöfiske?

Har det nått med ragg att göra? Fråga mig inte vart den undringen kommer från, det vet jag knappt själv... ;-)

Sluta skratta nu och förklara istället - jag är i idel öra!

Edit: Tack Wikipedia

Nätfiske eller phishing (efter engelskans fishing, 'fiske') är en olaglig metod att lura innehavare till bankkonton och andra elektroniska resurser att delge kreditkortsnummer, lösenord eller annan känslig information. Ett vanligt mål är Ebays kunder.

Nätfiske är oftast utformat som ett e-brev som ser ut att komma från en bank eller ett kreditkortsbolag, och som innehåller en uppmaning att logga in snarast möjligt och en länk till en falsk webbsida med inloggningsformulär.


En annan form av phishingbedrägeri är när kontantluckan på betalningsautomater förstörs och en kortläsare göms bakom apparatens front. Bedragaren kan antingen stjäla kortet och lura användaren att lämna sin kod i den komprometterade automaten eller vid bensinautomater fotografera nummerskylten.


Kommentarer
Postat av: Sofia

ha en fortsatt bra fredag (Y) :)

2008-07-25 @ 22:19:18
URL: http://gaspedal.blogg.se/
Postat av: Ritha

=) Du ska rapportera om du blivit bestulen på nåt i datorn via nätet typ. Kallas oxå phishing tror jag (med risk för att göra bort mig....)

2008-07-25 @ 22:51:42
URL: http://rijo.blogg.se/
Postat av: Jupp

Ritha: Och hur ser jag att någon stulit nått av mig? Är det borta? Kan de alltså "knalla in i datorn" och helt sonika bara ta mitt kära "Hjärter" eller mitt "Att göra innan vi åker till USA- dokument"????



Och vad har min Email med det att göra? För jag var tvungen att markera ett speciellt mail för att kunna rapportera detta....



Förvirringen är fortfarande total, men det är nog mitt eget fel. ;-)

2008-07-26 @ 08:02:46
URL: http://veochvett.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0