Påsken!

Satt igår runt släktmiddagsbordet och diskuterade varför påsken infaller som den infaller, den kommer ju inte vid samma tidpunkt varje år, till trots att det har med Jesus död att göra och Jesus föddes ju vid samma tidpunkt varje år.... varför kan man inte bestämma ett datum då han starvade av för?!?

Idag fortsatte diskussionen - eller snarare informationen - då moder - vän av ordning och förtjust i att lyssna på Karlavagnen och Ring så spelar vi för allmänbildningens skull - talade om för mig hur det ligger till....  Ska jag vara ärlig så gick informationen rakt igenom hjärnsubstansen utan att ens göra avtryck, men det hade nog något med vårdagjämningen och det faktum att ljuset återvänder och det ska man vara glad för och fira.... och så slänger vi in lite Jesus i det och så var förklaringen på plats.....

.....hur som helst...

det som jag lade på minnet är att påsken är tidig i år, och det var tydligen runt 98 år sedan den var så här tidig... och det kommer att dröja i runda slängar 150 år till innan den är så här tidig som den var i år! Vi har alltså i år upplevt något som varken vi eller våra barn kommer att uppleva igen.... jag tyckte väl att känslan av "jisses jag har ätit för mycket godis" blandades av en känsla av att det var något speciellt som jag inte kunde sätta fingret på! Nu vet jag vad!

Trevlig fortsättning på påsken!

Kommentarer
Postat av: Annsingen

Morning! Ja du det var evigheter sedan jag mådde så! Men nu är det alllvar...aldrig mer;))

2008-03-24 @ 07:56:42
URL: http://lillanslilla.blogg.se

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0