Vårkul

Jag har lyckats baka.... och inte bara bakat, de sålde slut oxå! Först av allt! :-) Me so ding proud! =D Men, jag lovar att det kommer att dröja länge tills jag bakar igen.... Bak-karusellen i snabb återblick....

* Bestämde mig för att baka Negerbollar.... *ehm* Chokladbollar, sorry... och kollade igenom skåpen hemma....
* Handlade ingredienser, behövde fylla på med havregryn, pärlsocker och vanligt socker, och åkte hem för att baka...
* Bestämde mig för att ta i och göra TREdubbel sats... nu jäklar skulle det rullas
* Funderade på varför det alltid står i recept "ta fram alla ingredienser först"...
* Klitchade ner 300 gram margarin i en skål med sjuhelsike mycket socker och läste "Vispas luftigt, gärna med hjälp av elvisp för enkelhetens skull"
* Insåg snart att 300 gram smör i en klump som ska blandas med elvisp gärna fortsätter att vara just en klump med smör som sitter fast på visparna utan att med en endaste tillstymmelse blandas med sockret

* Övergick till att använda händerna
* Insåg ännu snabbare anledningen till punkt 4

* Hojtade till älsklingen att hjälpa till att hälla upp havregryn, vaniljsocker och kakao
* Insåg att det var lääängesedan vi bakade Negerbollar senast... Det halvfulla paket med havregryn som stod i skåpet hade bäst före datum 20.06.02... vi har flyttat 2 gånger sedan dess, och alltså flyttat med detta paket med gamla havregryn.... Kastade paketet och var glad att jag hade köpt mer...

* Rullade bollar
* Insåg att jag lätt skulle kunna klämma i mig varenda en av de läckert rullade bollarna helt själv...
* Insåg att jag då skulle klämt i mig 300 gram smör och fick kväljningar
* Räknade efter och kom fram till att det inte kommer att räcka....
* Gjorde en dubbel sats till... (500 gram smör senare.... och fa-n 8 miljoner bollar senare)
* Ordnade 12 chokladbollar i varje påse och insåg att jag måste räknat fel... har så det räcker till 9 påsar... hon skulle ha med sig 5.... tar 7 påsar och sparar resten hemma till i kväll... snabbt överslagsräknat så kommer jag sätta i mig 100 gram smör i kväll... mmmm, hoppas det inte blir badväder i år heller....
* Lade upp påsarna med bollar på vårkul och Natalie står och säljer, 15 spänn för mina hårt arbetade bollar.... efter 10 minuter är påsarna med bollar slut....

* Inser senare att alla andra klasser som säljer negerbollar tar 20 kr påsen... och har lagt 5 bollar i varje.....  men deras ligger kvar osålda.... :-)

Kommentarer
Postat av: Marie

hihi en riktig affärskvinna du ;o)

2008-05-22 @ 08:08:30
URL: http://mariepetri.blogg.se/
Postat av: Indra

mmmmm....smet

2008-05-22 @ 13:17:44
URL: http://gobisen.blogg.se/
Postat av: Indra

mmmmm....smet

2008-05-22 @ 13:18:28
URL: http://gobisen.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0