Stackars bil...

Min pappa har varit "bil och villa-vakt" när vi varit borta.

Min pappa, som för "the record" är supernoga med sin nya fina blanka toppmorderna automatväxlade pärla till bil som aldrig skulle behöva minsta lilla service utan rullar och går som en klocka. :-)

Vår bil är en Volvo. En sån som rullar och går. Utan problem. Visseligen med ett par år mer på nacken än pappas nya fina ... eh..... bil. (vet inte märket, men det är nått som ingen vanlig Svenson kan uttala, alltså inte Volvo eller Saab)

När vi åkte informerade jag pappa att han kunde låta bilen stå i garaget, orörd. Detta eftersom bilen inte var trakikförsäkrad under bortavaron och för att den faktiskt var nyservad.

I veckan skulle pappa ta ut bilen och "lufta den lite". Varpå den var död. Och med död menade han att när han vred om nyckel lät det ultra mysko och sen stendog den. Pappa testade upprepade gånger att vrida på nyckeln, med samma resultat. Ett högt ljud och sedan stendöd bil.

Han bestämde sig för att "serva" bilen lite. Laddade på med batterisyra och satte batteriet på laddning i ett par dagar. Kollade sladdar och hoppades på att den skulle starta senare - det var ju ändå den bilen som skulle hämta oss från flyget några dagar senare.

Bilen funkade som den skulle när vi skulle hämtas, och i dag när vi skulle åka för att handla skulle älsklingen starta bilen. Högt ljud och sedan stendöd. Jag fattade genast att det var samma "fel" som när pappa försökte starta bilen.

Karlarna hade glömt att trampa på kopplingen.

Ibland är det inte bra att köra automat för länge.

Och tro inte att älsklingen kopplade ur när vi skulle från affären heller. Stackars bil säger jag.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Hihi... Själv är jag helt värdelös på att köra automatbil, jag stampar stenhårt på bromsen när det är dags att växla...



Kul att du är tillbaka, jag har saknat dina roliga inlägg! :)

2008-11-07 @ 21:53:32
URL: http://jagochminfamilj.blogspot.com
Postat av: Indra

Wälkåm bäck!!! Men gud har tiden gått så snabbt?? Jag trodde Ni hade flera veckor kvar.

Jag har ju varit lite dålig på bloggandet och läsandet den senaste tiden, har inte haft ork och lust, men nu blev jag genast lite gladare. Hoppas att ni har haft det bra...kramilikram

2008-11-07 @ 22:31:04
URL: http://gobisen.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0