Städa på olika sätt

När jag får gäster ser jag till att städa.

Ytstäda skulle säkert en expert titulera mitt handlande.

Jag städar det som syns. Plockar bort skräp och rensar på diskbänken.

Vet jag att gästerna ska stanna några timmar vispar jag förbi på toaletten med en flaska "badrumsrent" och en trasa och får åtminstånde handfatet och kranen att blänka.

Vet jag att gästena ska stanna och sova natt städar jag lite mer än ytligt. Då plockar jag på sådanan ställen som man normalt inte tittar på när man bara gästar sig lite. Typ i sovrummet. Kanske tillochmed under sängen. Gästerna kanske är mörkrädda och vill kolla en extra gång under sängen innan läggdags och då kan det ju vara bra att deras värsta mardrömmar stannar vid att vara fyllda av monster och sånt... inte synen som möter dom under våra sängar. (Tänk dammråttor och allt som man någongång under det senaste halvåret inte lyckats hitta. Både sånt man vet att man saknar, och sådant som man inte visste att man saknade... som typ en gamal frukostmacka)

Notera nu väldigt noga att jag inte dammar ofta. Det händer en gång per år. Och det är i samband med den årliga vårstädningen. Notera dessutom att det var nästan ett helt år sedan denna händelse senast inföll.

I veckan som kommer får vi gäster. Sånadäringar som ska sova över sig lite. Inte bara en dag utan många flera dagar.

Dags alltså att städa.

Dessvärre kommer jag denna gången inte undan med att ytstäda lite på djupet.

Bruden i fråga som kommer är gravt dammallergiker.

Gissa om hon kommer att märka om jag fuskar.

Och gissa om jag ångrar djupt att jag bjöd in dom hit.

Jag tvättar. Alla textilier.

Jag dammar. Minsta lilla vrå.

Jag putsar. Till och med listerna.

Jag har hållt på sedan middagstid igår. Och jag har hunnit med 3 rum.

Bara kök, vardagsrum, vårt sovrum, hallen, båda toaletterna, Jonatans sovrum och tvättstugan kvar.

Lördag kväll, söndag, måndag eftermiddag, tisdag eftermiddag..... borde hinna?!? Eller inte.

Kommentarer
Postat av: Indra

Kan du komma hem till mig sen??

2009-02-21 @ 17:31:06
URL: http://gobisen.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ibland är det tur att det kommer folk så man får städat ;-) Så är det för mig också, haha

2009-02-21 @ 18:08:19
Postat av: Jupp

Indra: Självklart. Hos dig var det ju tipp-topp fint och inte en onödig pinal framme. Där blir jag klar på en kafferast. ;-)



Anonym: Visst är det så. Ibland funderar jag på att säga upp all bekantskap jag har. För att slippa städa. Som nu! :-)

2009-02-21 @ 19:33:41
Postat av: Mona

Du.

Ni har väl för f-n nåt fik i byn. Bjud dit henne i stället.

Eller fixa en polska.

Pronto.

2009-02-21 @ 22:01:04
URL: http://monasuniversum.blogspot.com
Postat av: Mina

puh, låter jobbigt det där. Mitt städtips (när det är bara-städa-på-ytan är att ta fram en stor ikea-kasse och fylla med allt som är "i vägen". Tryck sen in kassen i nån garderob och försök sen glömma vart du lagt kassen ;)

2009-02-21 @ 23:04:23
URL: http://mina3.blogg.se/
Postat av: Jupp

Mona: Jo, vi har fik. Men där kan vi knappast sitta i 3 dygn. De kastar ut oss vid stängningsdags och att trava runt på stan som en hemlös på nätterna ger nog föga pluspoäng, trots att hon inte nyser sig sönder och samman.



Mina: Eh... urgamalt tips. Och mina garderober är vid detta laget fulla. Det blev dom i augusti ´98, typ. Sen dess har jag tvingats städa på andra sätt! :-) Att försöka glömma är inga problem!

2009-02-22 @ 09:31:21

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0