Icke populärt

När man ringer in till en kundservice kan man bete sig på olika sätt. Här kommer exempel på två sätt som inte är så smarta. Men som ändå händer. Senast idag.

Riiing
-Välkommen till Tele2, du talar med XXX
-Ja... det är något allvarligt fel med mitt ADSL. Det funkar inte. *låter mycket förvånad och nedstämd*
-Jag ser här att du inte betalt dina fakturor, och att vi därför stängt av ditt abonemang tills dess att betalning sker.
- Ja, det vet jag, men jag betalade ju räkningen nyss och det funkar fortfarande inte.*låter nu fruktanvärt arg istället*
Duhu... och du tror att Gud sätter igång telefonen åt dig två sekunder efter din internetbanksöverföring????

Riiing
-Välkommen till Tele2, du talar med XXX
-Hej. Dom har grävt av en ledning härute och min telefon funkar inte.
*kunden, en äldre dam, ringer in från en mobiltelefon, det syns i displayen på telefonen*
-Ojdå. Men jag ser att det redan ligger en felanmälan på detta, den togs emot för en halvtimme sedan.
-Ja, jag ringde för en stund sedan, men hur länge ska jag behöva vänta?
-Felanmälan ligger hos nätleverantören, och de har en ledtid på 2-3 dagar, så räkna med att telefonen kommer att börja fungera för dig i början på nästa vecka.
-Jag har internet oxå.
-Ja, den kommer ju tyvärr inte heller att fungera för dig innan kabeln är lagad. För det var någon som hade grävt av den, va?
-Ja. Dom har grävt av den. Ska jag vara utan både telefon OCH bredband hela helgen???? Vi är ju fler i området som är utan telefon.
-Jo, tyvärr kan jag inte snabba på detta. Men dom kommer att laga denna i början på veckan. Eftersom fler abonenter är drabbade kommer det dessutom att åtgärdas snarast.
-Ahmen. *nu är kunden rikigt sur* Och vem ska betala för detta då?
-Du som kund kommer givetvis inte att behöva betala för felanmälan.
-Jamen jag menar, jag ska ju inte behöva betala för telefonen när jag inte kan använda den. Vem kräver jag ersättning av?
-Tyvärr kan inte vi hållas ansvariga för detta avbrott. Det är ju inte vår service som felar, utan kabeln är avgrävd.
Och här lovar jag att det tänktes en hel del.
1) Du ska leva utan telefon och bredband i 3 dagar. Men du har mobil. Get a grip lixom. För tjugo år sedan kunde de inte stava till bredband, och du håller på att gå under efter en halvtimme.
2) Gå ut och halshugg den jäveln som grävde av kabeln. Han är väl klanten i dramat, eller hur?
3) Tar du inte och taggar ner kärringjävel ska jag se till att din telefon förblir tyst i tre extra dagar. Jag sitter bara en knapptryckning från att se till att telefonen stängs. Det är power. Och power är inte att leka med. ;-)

-Vet du vad? Återkom när telefonen fungerar igen. Då kan vi diskutera ersättning. Tack för ett trevligt samtal.
Det sista har vi betalt för att säga. Och ofta menar man det. Fast inte alltid.

Meningen med detta inlägg. Tja.... tänk på vad du säger, och hur du säger det, när du ringer kundtjänst. Man får alltid bättre hjälp när man är trevlig.

Kommentarer
Postat av: Mina

hihihi :) det ska jag tänka på! P ringde faktiskt och bråkade med tele2 en gång när de hade stängt av hans jobb-mobil. det hade blivit lite strul med fakturorna (vi hade precis flyttat och av någon anledning ville inte tele2 fakturorna hitta hem till nya adressen) när påminnelsen inte blivit betald så stänge de av telefonen (såklart) min virriga man var mitt uppe i julruschen och tänkte inte ens på att han inte hade betalat mobilen på nästan 2 månader. Han ringde och skällde på nån stackare, de förklarade hur det stod till och att de inte kunde göra något förrän de såg att pengarna var inne dvs han skulle få vara utan telefon i 2-3 dagar. Jag ringde upp tele2, förklarade lugnt och med min ödmjukaste röst vad som hade hänt och fick igång telefonen på 5 min! Det kallar jag service!!

2009-01-23 @ 23:42:18
URL: http://mina3.blogg.se/
Postat av: Jupp

Mina: Och det kallar jag smart av dig! ;-D Hur många gånger har man inte ...näväl, nästan iallafall... böjt sig baklänges för att hjälpa en kund som är trevlig. Och hur många gånger har man inte bemött en skrikande kund med "sorry, no can do" fast man mycketväl kan. Man bara vill inte! :-D



Men en sak är säker, man garvar gott på jobbet... många gånger per dag. För jisses vad folk är kära i sina telefoner.

2009-01-24 @ 10:22:26
URL: http://veochvett.blogg.se/
Postat av: Vikoria

Det där med att vara trevlig mot diverse kundcenter lär man sig snabbare än kvickast! Så klart är det ju så mycket lättare att vara tillmötesgående mot någon som är trevlig och sansad. Dessutom hör det väl till vanligt hyfs att inte skrika och gå an i telefon?



Sen kan det även finnas tillfällen då det krävs en barskare ton men de gångerna är nog ganska lätträknade.

2009-01-24 @ 11:40:22
URL: http://totoria.blogg.se/
Postat av: Anni

Tyvärr så fungerar det ändå bra att ringa in och vara sur, kräva att få prata med chefen osv.. Kan man sen lägga till att man minsann är tjenis med högsta chefen inom telecombolaget så går det ännu fortare.. Önska att det inte vore så, men efter mer än 10 år i supportbranschen så är man lite luttrad.. Kram

2009-01-29 @ 14:42:53

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0