Kasslertorn och hasselbackspotatis

Idag har vi ätit underbart god helgmat... mitt i blanka veckan! Natalie sade att det var godare än McDonalds och Jonatan tyckte det klådde pepparkakor. Och det vill inte säga lite!!!!

Och det var faktiskt inte meningen att det skulle bli "så god mat" mitt i veckan... detta är ett rent påhittat recept som började med "vad tusan ska jag göra med kassler" och slutade alltså fantastiskt gott!

Jag skalade potatis och bestämde mig för att göra hasselbackspotatis av dom..... Varför vet jag inte.... det brukar jag ALDRIG göra. Det blev en hel del att skära...  (för den stackare som inte vet vad hasselbackspotatis är så skalar man en potatis och sedan skär små skåror i den, dock inte helt igenom)

De fick sedan stå i ugnen, 225 grader, med lite smörpensling och topping av ströbröd och salt i dryga 45 minuter.

Under tiden tog jag kasslerskivor,
bredde dom med lite senap,
lade på en TUNT skuren äppelskiva
lade på en tomatskiva
lade på lite rödlök
snöade över lite svartpeppar
och toppade med riven ost.



Detta fick sedan stå med i ugnen de sista 15 minutrarna.



Till detta serverade jag en överbliven sallad från igår och, som grädde på moset, creme fraiche med smak av fetaost och tomat. Underbart god, både som kall och varm sås.

Hade jag inte haft denna sort hemma hade en vanlig creme fraiche blandad med en halv burk majs och 1 msk grillkrydda oxå varit supergod till!

Hum.. jag inser just att inköpslistan för detta recept är hur simpel som helst. Alla har väl potatis,senap, salt, peppar, ströbröd och smör hemma? Det som behöver inhandlas är kassler, äpple, tomat, lök och ost.... ja, också creme fraichen förståss......

MUMS! Detta ska jag absolut göra igen!!!!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Det lät jättegott, det ska jag testa imorgon! Satt faktiskt och funderade på vad jag skulle göra med kasslern som ligger i kylskåpet... :) Vad ska ni äta på fredag? ;)

2008-12-03 @ 21:41:43
URL: http://jagochminfamilj.blogspot.com
Postat av: Gitsie

Tusen tack för tipset, det där ska absolut testas! =)

2008-12-04 @ 08:20:25
URL: http://gitsie78.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0