Mitt saffransbrödsrecept

Saffransdeg:

  • 50 g (1 pkt) jäst för söta degar
  • 150 g smör
  • eller margarin
  • 5 dl mjölk
  • 1 burk (à 250 g) kesella (valfri fetthalt)
  • 2 frp (à 0,5 g) saffran
  • 1,5 dl strösocker
  • 0,5 tsk salt
  • ca 17 dl mjöl

Pensling:

  • 1 st ägg

Garnering:

  • russin

Gör så här:

1. Smula ner jästen i en degbunke.

2. Smält matfettet (d.v.s. smöret eller margarinet) i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt).

3. Häll en del av degspadet (d.v.s. mjölken och det smälta matfettet) över jästen och rör tills den är upplöst.

4. Tillsätt resten av degspadet, kesella, saffran, socker och salt. Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min.

5. Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i 5 delar. Baka sedan ut 10 lussekatter av varje del, genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt. Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek 20-30 minuter.

6. Pensla brödet med uppvispat ägg.

7. Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8 minuter.

8. Låt svalna under bakduk. Förvara i plastpåse eller frys in.


Kommentarer
Postat av: Rijo

När ska jag komma & fika??????

2008-12-10 @ 14:53:20
URL: http://rijo.blogg.se/
Postat av: Gitsie

Får nog testa det här också, dina recept brukar bli succé här i huset. =)

2008-12-11 @ 08:25:14
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Mi

Kikar in och säger godmorgon!

2008-12-11 @ 09:03:24
URL: http://sticka.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0