Nya giv

Sedan jag kom hem från USA, med tre månader av "annorlunda mat" bakom mig bestämde jag mig.

Jag ska baske mig inte hamna i "vardagsmatsträsket" igen. Och med det bestämde jag mig för sak nummer två.

Jag skulle aldrig mer laga samma samma samma mat som jag alltid gör. Fruktansvärt att säga, men vi lagar nog bara 12 olika sorters mat, dvs. på två veckor så har vi alltid någon repris på nätt vi ätit tidigare i veckan. :-(

Och är det under någon period man ska vara "mat-smart" och "husmodersaktig" så är det väl i samband med föräldraledighet då man ändå inte har "en massa annat att göra". Så nu är väl sista andetaget för att göra något, jag börjar ju snart att jobba igen, med vardagsstress som följd.

Hursomhelst. Jag har varit fruktansvärt duktig. Lagat MASSOR av "avancerad mat" som visade sig inte alls vara så "avancerad". Visst, vissa saker har varit totalt halvoätliga, men det mesta har gått ner. Och jag har fått massor av nya ideer på mat!

Tänkte jag skulle dela med mig.

Och fram till nyår fortsätter jag stenhårt med "inget av det gamla". Det borde funka... för jag har ju hållt på i över en månad.

Kommentarer
Postat av: Gitsie

Du får gärna dela med dig av dina goda recept, fast de totalt halvoätliga kan du behålla för dig själv. ;)

2008-12-18 @ 09:40:30
URL: http://gitsie78.blogg.se/
Postat av: Mona

Ha ha, och NU vaknar du!



Allvarligt talat, jag har börjat med 30 dagars-schema. Låter jobbigt, och det var det. Till en början. Men jävlar så mycket enklare livet blir. Jag surfar efter recept på nätet, skriver av recepten. Storhandlar för en vecka i taget, och då har jag bestämt i förväg vilken mat som skall serveras varje dag. Sen lagar Johanna maten 2 dagar varje vecka.



Och. Det bästa av allt; vi äter ytterst sällan samma maträtt två gånger. Endast om det är sinnesjukt gott.



Så man lär sig en hel del. Vi har t ex inte ätit köttbullar här sen i våras. Och det är inget jag saknar, trust me.



Så börja med månadsplanering. Gå in på www.tasteline.com (svensk sida) samt recept.nu (tv4:s recept) och kopiera över till en excelfil.

2008-12-18 @ 11:06:46
URL: http://monasuniversum.blogspot.com
Postat av: Jupp

Mona: Ja, sent ska synden vakna.... ;-)

2008-12-18 @ 12:11:02
URL: http://veochvett.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0