Försäkringskassan...

Försäkringskassan och jag är inte världens bästa vänner! Har aldrig varit och kommer nog heller aldrig att bli. En inrättning med krångligare regler och beslut får man leta länge efter om man överhuvudtaget hittar dess like någonstans....

Eftersom jag så starkt älskar att avsky försäkringskassan så kan jag gott erkänna att jag går omvägar för att slippa hamna i en situation där försäkringskassan måste kontaktas och det innebär ju att jag tex inte skickar in papper för att anmäla tillfällig föräldrapenning, ta ut vanlig föräldrapenning odyl i god tid.. snarare väldigt mycket försent och under tiden som jag sitter och fyller i pappren hinner jag tröttna och det slutar med att jag slarvar mig igenom och glömmer hälften av dagarna....

Tillexempel blir jag inte klok på regeln som säger att man bara kan ta ut föräldrapenning dag för dag, om man tar tex 25% föräldraledigt på en vecka och fördelar det på en annan kvot än 2 timmar per dag så slutar det med att du förlorar massa på det.... Tar jag ut 3 timmar måndag och onsdag och fredag samt 1 timme på torsdag, (dvs. 25% av min ord arbetstid, 10 timmar) får jag ändå bara ersättning för 7 timmar, eftersom jag bara kan anmäla 1,2 4,6 eller 8 timmar... Hur det dessutom funkar om jag inte jobbar ordinarie pass på 8 timmar utan tillexempel jobbar 9.75 pass ha rjag inte ens försökt sätta mig in i!  

Hur som helst så ringde jag just till FK och bad kundtjänst skicka ut en ny blankett eftersom det blivit fel på den första jag hade *oj blev visst lite kladdigt* och då får jag tala med en trevlig, helt och hållet genommänsklig människa ...  jag höll på att storkna, det har väl aldrig hänt förr! Hon kunde enkelt förklara svaret på en fråga jag hade på lut och bad sedan om ursäkt för att hon tyvärr inte kunde skicka ut 2 blanketter eftersom FK hade som regel att en fortsättningsblankett bara kan skickas ut om de fått in en lapp från mig med ett kryss på att jag vill ha en fortsättningsblankett *ja, men jag talar ju om att jag vill ha en redan nu, kan du inte skicka ut en till då? Nä... ledsen, men jag kan inte det* Nähä, är jag förvånad? Nä...

När jag lagt på och svurit till mig själv att nu ska det dröja minst 6 månader innan jag ringer igen insåg jag att jag iallafall glömt en sak... jag skulle ju bett om en blankett så jag kan begära FPdagar för februari, mars och april... älsklingen blir nog inte så glad på mig om jag låter bli att plocka dagar under kommande månader oxå, som jag gjorde i januari, bara för att jag älskar att avsky FK och deras blanketter! :-/

Kommentarer
Postat av: Ritha

Tur att Älsklingen kan försörja dig ändå!! Så du kan slarva vidare menar jag... *ler brett* & älska att hata FK i lugn och ro... hihi.

2008-01-31 @ 20:39:33
Postat av: Jessica

Visst... men om han frågar dig om du tror att jag tog honom för pengarnas skull kan du väl täcka för mig och tala om att du tror att jag tycker om honom lite ändå *asgarv*

2008-01-31 @ 21:11:29
Postat av: Ritha

Ofcourse darling!!!! Allt för dejj =)

2008-01-31 @ 22:45:05

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0