Sanslöst..

Läste på Aftonbladet denna artikel i går och jag har inte fått många blundar i ögat i natt - hur kan man vara så sanslöst rubbad....

Finns det inget annat i mannens liv än pengar? Samvete, går det att köpas för pengar? Då förstår jag att han behöver 180 000 kronor! Inte för att det skulle räcka långt i mannens fall, men det är kanske en hjälp på vägen! *arrgh*

Körde ihjäl pojke - stämmer föräldrarna

Affärsmannen Tomas Delgado kräver pengar för skador på sin bil

Den 17-årige cyklisten omkom i samband med en trafikolycka.

Nu stämmer föraren pojkens föräldrar för skadorna som uppstod på lyxbilen i samband med olyckan.

- Det är det enda sättet för mig att få tillbaka mina pengar, säger föraren Tomas Delgado till spanska El Pais.

I augusti 2004 var affärsmannen Tomas Delgado ute på en tur med sin lyxbil - en Audi A8 - i närheten av orten Haro i norra Spanien.

I 160 kilometer i timmen krockade han med den 17-årige cyklisten Enaitz Iriondo.

Enaitz dog omedelbart av den kraftiga smällen, uppger El Pais.

Hastighetsbegränsningen på vägen var 90 kilometer i timmen.

Inget ansvar

Eftersom Enaitz inte bar någon hjälm eller reflexer vid olyckstillfället fann en domstol att Delgado inte kunde dömas till ansvar för pojkens död.

Delgados försäkringsbolag betalde dock ut 300 000 kronor till Enaitz föräldrar.

Men föraren Delgado var inte nöjd.

I samband med dödsolyckan blev hans bil kraftigt skadad. Skadorna var så stora att det kostade cirka 180 000 kronor att reparera bilen.

Och nu kräver han pojkens föräldrar på pengarna.

- Det är det enda sättet för mig att få tillbaka de pengar jag lagt ut på min bil, säger han till El Pais.

3 016 personer trafikdöda

Nästa vecka väntas en domstol avgöra frågan. Enaitz föräldrar tror knappt att det är sant.

- Det är som att någon hugger oss i ryggen. Man skulle ju tro att hans liv var förstört efter att ha orsakat en ung pojkes död, säger Enaitz mamma Rosa.

Spanien är ett av de länder som har högst antal dödsolyckor i trafiken inom EU. 2006 dog det 3 016 personer i det sydeuropeiska landet, uppger AP.

Antalet döda i trafiken i Sverige samma år var 431 stycken.


Kommentarer

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0