Lyckad helstekt kyckling

Mums!

Är så mätt och belåten... och stolt som en tupp!

Kycklingen blev toppen.

Och såsen blev som mammas. DET vill inte säga lite! :-)

Recept?

Hel pippi, tinad och klar.

Skärde sönder lite bacon och stoppade in i magen på fågeln, tillsammans med peppar och salt.

(ehm, här hade man kunnat peppra på baconen innan man stoppade in den, för att fördela kryddningen lite... salte hade man kunnat utesluta, big time)

Smälte smör, dryga 75 gram och rörde ner ett par rejäla skak med peppar, salt och grillkrydda och lite "hot sauce" det fick bli Louisiana denna gång, men sambal olek hade nog funkat bra det med. Detta penslade jag pippin med.

Lade ner i en ungsfast form och täckte pippin med bacon skivorna som var kvar.

Sen fick det stå i ugnen i 175 grader 1 timme och 10 minuter. Jag öste pippin ett par gånger till med mer smör och grillkrydeblandning, 50 gram smör denna gången.

När det pep och var klart tog jag ut skyn som blivit av pippin och ställde in fågeln igen i ugnen igen medans jag gjorde sås. (så totalt stog den nog inne i 1 timme och 20 minuter)

Jag rörde ner en trea matlagningsgrädde, lite soja och en hönsbuljong... samt lite redning. Och det blev sååååå gott!

Serverade det med ris och grönsaker.

Kommentarer
Postat av: Mina

läste just upp receptet för P, han vill ha pippi han me till middag imorgon!

2008-11-18 @ 18:21:25
URL: http://mina3.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0