Renoveringsbehov, eller snarare önskan...

Före dess att jag åkte bort trivdes jag bra i mitt lilla hus. Jag var fruktansvärt nöjd med hur det såg ut - lite hipp som happ, en salig blandning av stilar, färger, former och material.

Du vet hur det är - mormor gamla soffkuddar, mammas avlagda gardiner, ett soffbord från farbror, ett linneskåp från älsklingens bohag och en nyinköpt soffa, som naturligtvis inte matchar nått - den var bara snygg... och gamla ägarnas toalett-möblemang. Alla grejer har sin egen historia och betyder något speciellt i sitt eget sammanhang.

Man blir hemmablind. På riktigt.

Tills man varit borta 3 månader och kiver in i ett hem - som inte nog med luktar unket (ja, det är bara jag som känner, men jag tror att alla andra har fel på luktsinnet) dessutom absolut inte matchar. På något plan. Ens om man skulle vara totalt färgblind och bara se saker i gråa nyanser.

Jag inser snabbt att något måste göras. Älsklingen inser snabbt att detta kommer att bli dyrt.

Här är vad jag vill göra.

Byta toamöblemang. Kasta ut toalettskåp och handukshögskåp. Sätta upp stor spegel, med ny lampa ovanför. Sätta upp glasväggar runt duschen.

Måla sängen. Sätta fondtapet. Måla om garderobsluckorna. (som är oranga och har varit det sedan vi flyttade in - resten av rummet har vita väggar) Kasta ut byrån och köpa nya sängbord. Med snygga lampor på. Som matchar det nya överkastet jag släpade hem från USA.

Skaffa nytt vardagsrumsmöblemang som matchar. Detta innebär tv-bänk, chiffonje (eh... franskt va?) och vardagsrumsbord. Och så en hel del nufsi-gufs - typ kuddar och lampskärmar och filtar och stearinljus i samma färg.

Måla om köksmöblemanget. Visseligen har vi ett helt set där med köksbord och stolar samt två vitrinskåp i samma serie, men jag vill nog ha det vitt... (och det skyller jag på Indra för - GEE vilket snyggt hem hon har... så vill jag med att det ska se ut hos mig!!!)

Hallen hallen hallen. Tapetsera om, måla hatthylla och skohylla och absolut trappräcket. 70-talsfuru från golv till taket på andra våningen! Yikes?!?

Måla om teglet ute. Just nu är det bajsbrunt. Äkta 70-tal. Grannen längre ner på gatan har målat sitt tegel grått - Ybersnyggt. Grannen åt andra hållet har målat sina nockar grått till ett gult tegelhus - ser för bedrövligt ut.

Sen vill jag byta golv oxå - vi har laminat på hela nedervåningen. Kallt, kallt.

Och så ska vi sätta in kamin.

Och byta varmvattenberedare.

Saken är dock den att det inte kommer att bli så.

1) Jag är inte gjord av pengar... denna månaden heller.
2) Jag är livrädd för att jag ska ångra mig om jag målar om allt jag har vitt, så...
3) Sänghelsiket låter älsklingen mig inte röra - för den är tydligen antik... jaha och?
4) Jag vet att vilken färg jag än bestämmer på teglet så blir jag inte nöjd. Ens om jag väljer precis samma nyans som grannen längre ner på gatan (och hur mycket kommer han tycka att vi härmas, på en skala? Radhuskvarter nästa?)

Hoppas, hoppas, hoppas att jag blir hemmablind snart igen. Undertiden får jag surfa hos Indra och dröma lite... ;-)


Kommentarer
Postat av: Patricia

Du har då planer! Tänk om man hade pengar & möjlighet till allt vad roligt det sulle vara.

2008-11-09 @ 21:49:06
Postat av: Ritha

KATCHING!!!!!



Nähä! Det var inte du som vann.... =(. Det var inte jag heller.... =((



Men jag har drömmar jag med... även om några av dom faktiskt håller på att förverkligas just NU!!! =)))

2008-11-09 @ 22:11:54
URL: http://rijo.blogg.se/
Postat av: Indra

Näää, gud vad snäll och go du är. Jag blir så himla smickrad...det här var det goaste/gulligaste inlägget jag sett. Jag känner verkligen igen mig i allt du skriver,för precis så där var det för mig innan. Jag blev deprimerad när jag kom hem efter att ha varit hemma hos andra.

Än så länge har jag inte ångrat mig att vi har målat allt vitt, och vad fasen det var ju billigare att måla än att köpa nytt, vi har verkligen kört budget-renovering på en del saker, man är ju som sagt inte gjord av pengar. Sen kan man köpa lite färgglada saker om man vill, då håller det sig länge (hoppas jag) så ta och måla du. PS.Du har ju rest, det har ju inte vi gjort, vilket jag drömmer om...kram på dig..

2008-11-09 @ 22:24:05
URL: http://gobisen.blogg.se/

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0