190 mig

Jag är 190 centimeter och jääävligt förbannad.

Jag är inte förvånad, det har jag slutat bli för länge sedan, nu är jag bara förbannad. Vad är det med folk egentligen?

Jag åker iväg för att lämna bilen för byte av däck, och möter en man i sina bättre år. Uppfostrad kan tänkas, och med en hjärna som borde passerat puberteten med så där 40 år. Mannen i fråga har jag aldrig sett förut och kommer antagligen inte heller att göra det igen.

Till historien hör att jag är 190 centimeter, eller någonstans runt det, jag är nog den enda som inte bryr mig om att ta reda på den exakta siffran.

Det dröjer typ 2 minuters lös konversation om bilen innan mannen ifråga klämmer ur sig meningarna som för mig är helt ofattbara, men ack så vanliga.

- Jag måste få fråga. Hur lång är du egentligen?

Och jag tänker genast. För det första: Varför MÅSTE du fråga? Finns det en enda vettig anledning till att du känner att du behöver veta det exakta talet som min längd utger?
Och för det andra: Vadå egentligen? Vad ska jag svara på det? "Egentligen är jag 4 meter, men jag rullar ihop mig för att det ska se ut som om jag är straxt under 2 meter"???

Skulle man ifrågasätta någons vikt skulle man anses vara ofin och okänslig. Men jag kan tycka, speciellt när jag är arg, att vikten den rår man faktiskt över själv. 99% av alla viktproblem skulle avhjälpas med motion i lagom dos och att man äter rätt. Svårare än så är det inte att hålla en sund vikt. Men jag lovar dig - skulle jag bli 5 cm kortare per år genom att äta okokta daggmaskar till lunch så vet jag hur min meny skulle sett ut de senaste 4 åren. Men längden rår man inte på.

Jag återkommer igen till Skulle man fråga en fet människa vad hon väger? Skulle man fråga en person med utstående öron hur många centimeter öronen har in till skallen? Nä, det GÖR man bara inte. Men längden - det är helt OK att kommentera, fråga om och påpeka. Om och om igen. Speciellt av okända människor. Eller föresten, ALLA frågar!

Ja, jag har problem att köpa byxor. Får gå på herravdelningen ofta. Där kan jag säga att det är svårt att hitta gravidbyxor. :-) Och ju längre byxorna är, destå bredare blir dom. Har du någonsin sett en lång och tjock person? Nä, inte jag heller, men tydligen klädindustrin. ;-)

Ja, folk frågar mig när mina barn är med "Tror du att hon/han kommer att bli lång?" Nä, jag tror hon/han kommer att bli pygme´ det ligger lixom i släkten. ;-)

Ja, jag är djävligt trött på att folk frågar mig om min längd. Men jag är van. Så jag bara ler och nickar när de drar till med hur lång jag är. För oftast behöver jag inte ens svara. För de lägger till " Du är väl typ 1.90 va. Ja, för du är ju längre/lika lång som min brorsa Bertil. Och han är faktiskt si och så lång" Jaha, som om jag bryr mig? Och varför kände du att du var tvungen att fråga, när du ändå visste hur lång jag egentligen var?

Och ja, en gång kontrade jag min-egen-längd-fråga med "Tur att du frågade, jag stod just här och funderade på hur mycket du väger" till en tjock fet negeramerikan. Men det är en helt annan historia. :-D'

Har du frågat någon lång person hur lång hon/han är eller någon kort person hur kort hon/han är? Eller för den delen hur mycket någon överviktig/underviktig person väger? Varför isånt fall?

Kommentarer
Postat av: monica

hoppsan



Här var ord och inga visor!

Men jag håller med dig!

du kanske ska säga det till han imorgon/ sen när du hämtar bilen, eller printa ut inlägget!

2008-08-12 @ 10:39:17
URL: http://villmanintesavillmainte.blogg.se/
Postat av: Mina

ja du knäppa människor finns det gott om..

Jag köpte nya blåa galonisar till A de rosa får vänta till nästa höst/vinter de var för stora! Annars så älskar han rosa, som storasyster :)

2008-08-12 @ 10:52:08
URL: http://mina3.blogg.se/
Postat av: Linda

Vad oförskämt! Men å andra sidan tror jag män är fachinerade av långa kvinnor, de känner sej säkert i underläge;-) Var stolt över din längd!

Nästa gång kan du ju fråga, vad väger du "egentligen" =)

2008-08-12 @ 11:18:24
URL: http://lindamagnus.blogg.se/
Postat av: Sandra

Näe..det har ingen betydelse för mig...Vad sjutton spelar det för roll hur lång man är?! Förstår att du blir irriterad...



Kram "Sandra 170cm lång"

2008-08-12 @ 11:20:41
URL: http://jagochminfamilj.blogspot.com
Postat av: Anna

Jag fattar precis vad du menar. Jag skulle aldrig vilja få frågan "Hur mycket väger du, egentligen?" Å fy, vad hemskt! Fast jag tycker det är skitsnyggt med låååånga människor, men förstår att det inte är särskilt kul med kläder. Men det är det inte för mej heller, som väger... jag Hur mycket väger jag egentligen ;-P

Nej, jag frågar inte okända människor om vikt eller längd eller färg eller utslag eller underbett eller något annat heller... Kanske mina närmsta, bara... (sambon typ)

Ha det så gott.

//Anna

2008-08-12 @ 12:03:22
URL: http://annaenglund.blogg.se/
Postat av: Evelyn, i hemmet

Nej, jag skulle aldrig kunna tänka mig att fråga nåt sånt. Jag är själv väldigt kort och väger väldigt, väldigt lite. Självklart ska det också kommenteras. "Du kan inte vara mer än 150 cm." Tack jag är 156 cm. "Du kan inte väga mer än 40 kg" Nej, det gör jag faktiskt inte, och ibland också 38. Nödvändigt att fråga om du sen inte kan hantera svaret. Morr. Men, nyfikna är vi ju till naturen ;)

2008-08-12 @ 12:21:52
URL: http://ihemmet.blogg.se/
Postat av: Mona

Och där kom det.



Tänk att det skulle krävas ett pucko på en däckfirma för att du skulle få mod att få ur dig nåt som du borde fått ur dig för länge sen! You go girl.



Det må vara att du har problem med att skaffa kläder, men du är en attans snygg kvinna. I hela din längd. Även fast du nästan gick på en pelargonutställning.

2008-08-12 @ 12:52:21
URL: http://www.monasuniversum.blogspot.com
Postat av: Jupp

Mona: Jo, visst... men du ska veta att jag har Ågren.



Nästa gång ska du få följa med på pelargonutställning.. och lyssna på föreläsning om "mormors blommor" och dricka kaffe ur kaffekopp med fat, och spetsduk.. och sju sorters hembakt. Och känna dig gammal. ;-)



Tack föresten. Men knäna... har du kollat in knäna? Dom är inte så där skittjusiga iallafall! ;-)



2008-08-12 @ 13:03:45
URL: http://veochvett.blogg.se/
Postat av: Mona

In my ass att jag gör. Men jag tar gärna sju sorters hembakt...



Tänkte på en sak. Varje gång vi pratar om din längd så koncentrerar du dig bara på allt det negativa.



Har du tänkt på att det många gånger är jävligt nice att vara lång?



Och skit i att ha Ågren. Riktiga vänner förstår. Riktiga vänner kan ha ångest och be om ursäkt. Riktiga vänner kan erkänna att de inte haft en tanke på att de kanske sårat dig. Och jag ger mig den på att du har riktiga vänner, eller i alla fall en. Som jag själv har träffat...!

2008-08-12 @ 14:41:15
URL: http://www.monasuniversum.blogspot.com
Postat av: Ritha

I know what you mean! Vi har ju snackat om det där.... =) Om jag kunde, skulle jag ta mod till mejj o fråga nån om vikten, eller nåt annat... Händer väl aldrig kan jag tro! Du är ståtlig gumman!!!

2008-08-12 @ 16:18:51
URL: http://rijo.blogg.se/
Postat av: Malla

Jag vet inte... Jag har ju träffat dig.. Jag vet att du är längre än mig... Men det är väl ingen konst.. 162 cm är ju inte direkt något att stoltsera med.. Men kan det verkligen vara något att prata om!?! Jag tänker så här... Vad fan ska de frågande göra med den uppgiften!?! Lixom...



Folk är helt enkelt perverst intresserade av ingenting... Eller går de hem till sitt och diskuterar din längd sen när de vet hur lång du är? Som sagt... Inte vet jag.. Men din längd/min vikt/övriga personliga saker ska folk skita i.. Och jag har ett skitbra knep att bemöta skitfrågor.. Jag lägger huvudet på sne, ler stort och ställer frågan.. Varför vill du veta det?



Pok



Mallavillocksåvalångochsnyggsomdubralla

2008-08-13 @ 06:43:56
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0