Sömn, ljuva sömn!

Joline somnade igår klockan 20.00 efter att ha ätit 150 ml ersättning OCH ammat fullt, förutsättningarna var alltså de bästa för att få snuttan att sova lite längre denna natt utan mat! *vanligtvis brukar hon äta vid 1 och vid 4* Klockan 0.20 spräckte det första gnyendet skönhetsömnen! :-/ Jag förväntade mig en lång batalj med henne eftersom jag hade bestämt (när jag var vaken och pigg) att inatt skulle hon, i värsta Anna Wahlgren stil, informeras om att man SOVER på nätterna, inte äter.

Döm om min förvåning när hon efter bara 5-7 minuters "buffande" (alltså rytmiskt klappande på rumpan) somnar om och tillåter mig att lägga mig och slappna av. Det tog ett tag för mig att somna om dock, eftersom jag låg på helspänn, "för snart kommer hon ju ändå att vakna". Tji fick jag! :-)

Dock var det dags igen kl 01.20 och den gången lyckades inte buffandet övertyga alls... pappa fick ta över efter 15 min och gick med en trött och småfrustrerad liten tjej som av och till somnade om, men att lägga ner henne i sängen var inte tal om. Nä, där gick gränsen! Vissa stunder tror jag hon hade "komma-i-närheten-av-sängen-radarn" på och hon jollrade i sta´ bara de närmade sig sängen.

Kl 02.20 gav jag upp och ammade och kunde efter 10 minuter lägga ner en tjej- som ytterst lite småprotesterade- i sin egen säng och när jag vaknade kl 06.20 av att pappa gick till jobbet LÅG HON FORTFARANDE OCH SOV!!!! :-D Hon slog inte upp sina klarblå ögon förs klockan 07.20.

Summa summarum - med 150 ml välling klarade hon alltså av att äta bara en gång under natten... och hur mycket mat respektive tröst det egentligen var i den amningen är ju en fråga som jag lämnar över till Gudarna! Jag hoppas bara att hon SNART får insikt i att det är jäkligt gött o sova - HELA nätterna! (för det tycker mamma och pappa!)

Enligt BarnTotal ska "Jollan" sova 11 timmar på natten, och i natt blev det 11 timmar 20 min minus de 1 tim 20 min hon var vaken, alltså 10 timmar . På dagen ska hon  sova 3 - 3½ timme, det är vad hon brukar... Uppdatering följer! :-)

Ålder

Nattsömn         

Dagsömn   

Sammanlagd sömn/dygn

1 mån

8 ½

7 (3)

15 ½

3 mån

10

5 (3)

15

6 mån

11

3 ¼ (2)

14 ¼

9 mån

11

3 (2)

14

12 mån

11 ¼

2 ½ (2)

13 ¾


Kommentarer

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0