Antikroppar

Kan väl bara säga att det är lite mycket nu! :-)

Lämnade plasma för första gången sedan 2005 däromledes. Kändes bra att komma igång igen! Dock var det en hel del ny information som pumpades in samtidigt som blodet flödade i plast-slangarna....

Ibland den nya informationen fanns information om någon ny sjukdom på fyra bokstäver.... kommer inta alls ihåg vad den hette, men det var något i stil med HTLV-virus, som gjorde att man inte fick lämna blod. Detta kunde man få om man varit i malariasmittat land, haft sex med en man som haft sex med en annan man eller en massa andra olika sätt som jag i dåläget inte tyckte jag behövde lägga på minnet....

Jag fick fylla i friskhets-papper där jag bland annat fick gå i god för att jag inte hade varit i Malariasmittat land på länge eller haft sex med en man som haft sex med en annan man (och jag tänkte att det får jag jäklar i namma hoppas, annars ligger älsklingen risigt till) och en massa andra mer eller mindre knepiga frågor.

Svarade rätt på allt och fick gå hem med en ny tid om 2 veckor. =D

Igår var det mycket.... Skulle hinna massor på minimal tid.... fick därför komprimera och prioritera.. vilket innebar att jag vid tillfällen gjorde som alla fruntimmer.... gjorde 2 saker samtidigt!

Sitter i telefon och beställer nytt el-avtal samtidigt som jag surfar, väntar på att få avsluta samtalet med el-tanten för att springa vidare på lunchåttagande och mobilen ringer:

-Hej det är XX från Blodcentralen, stör jag.....
(dum som man är talar man inte om att ja, jag har inte tid att tala med dig just nu, för jag har en annan i luren brevid och ska just iväg, utan man säger Ingen fara!)
-Jo, du var ju här och lämnade blod den 16:e och .... du har väl inte lämnat blod på länge... för att du har varit gravid... tog inte barnmorskan blodprover på dig under graviditeten?

Här sitter jag, med el-tanten "on hold" i ena luren, och med en stammande blodcentralstant i andra luren och jag hinner tänka MASSOR! Jag har fått HIV, nått malariesmittande virus, Gulsot och Dengufeber... och den där sjukdomen som jag inte ens kommer ihåg namnet på....

Tror att det enda jag får ur mig är "Vad menar du och vad innebär detta?"

Hon talade om att jag tydligen hade antikroppar i blodet och att jag aldrig kan lämna blod mer..

Jag tänker "bromsmedicin" och "shit, eltanten väntar"... och "jag blir sen till lunchen"..... i just den ordningen!

Talar om att "det är mycket nu, kan jag ringa tillbaka?"

Tanten svarar "visst, men tala med Susanne, hon kan detta bättre än jag... men har du inte fått information om detta av din barnmorska?"

Nä, min barnmorska talade bara om för mig att jag hade ett BMI som påvisade övervikt när jag var i 9:e månaden, och dagen innan beräknat förlossningsdatum bokade hon in mig för en ny kontroll - 4 veckor senare..... *soooo bright*

Avslutade med blodcentralstanten och Eltanten... tror att jag lyckades teckna avtal för el så att jag slipper ligga här hemma i kylan och dö....

Åkte på lunch

Åkte hem.. och bröt ihop!

Tydligen var det inte så illa som jag hade trott... älsklingen ringde och kollade med Susanne *medans jag satt brevid och snyftade högt och ljudligt och förberedde min egen begravning* och det visade sig att jag hade antikroppar i blodet. Joline har tydligen en annan blodgrupp än mig och min kropp reagerade med att bilda antikroppar mot henne....

Detta ska tydligen inte ha någon som helst påverkan på mig - om jag inte blir gravid igen, eller behöver blodtransfusion! Det var bara för mig att hålla reda på detta "in case of emergency" så att säga... Yes! Med andra ord, varje gång som jag förlorar typ 20 liter blod ska jag komma ihåg att jag har antikroppar i blodet så att jag inte kan ta emot vilken sorts blod som helst.... plättlätt att kommaihåg.. jag som får panik i kubik och förlorar talförmågan bara någon brevid svimmar...

Men lämna blod kan jag inte göra mer......

Sen när jag fått det klargjort för mig kunde jag inte sluta grina för det.... Vad tusan, jag hade ju typ varit halvt död en sväng! Mina barn hade varit föräldralösa ett tag för jag hade ju (i min fantasi) sett älsklingen sitta och hulka över min dödsbädd, orakad och skäggig! =D Känslig? Det är säket ägglossning på gång.....


Kommentarer
Postat av: kikka

hmm

usch va jobbigt

att behövt gå igenom de där

hinna tänka alla knäppa konstiga tankar

hoppas att det känns någe bättre idag *'

2008-06-20 @ 12:38:44
Postat av: Ritha

Men gumman! Varför sa du inget idag??? Är du eller hon blodgrupp negativ?? Det är jag och jag fick spruta och skit när jag var gravid och efter förlossningen och efter fostervattensprov och ... ja skit samma!

Men jag får lämna blod/plasma iallafall... Eh. Tror jag...

2008-06-20 @ 21:05:54
URL: http://rijo.blogg.se/
Postat av: Jupp

Såvitt jag vet är jag positiv... jävligt positiv... tillochmed när jag är skitsur.... ler men vad hon är vet jag inte? Hon verkar ganska positiv hon med, men skenet kan väl bedra... haha



Nä, jag vet inte vad hon är.... men jag TROr inte att det var sånt det handlade om.... för älsklingen är negativ, men det var tydligen inte sånt det berodde på, sade blodcentralstanten.... jag fattar fortfarande inget... bara att jag ska låta bli att såga mig i benet med en motorsåg och förlora 20 liter blod... för det blir jobbigt att komma ihåg att jag inte kan ta emot vad som helst för blod.....

2008-06-20 @ 21:59:09
URL: http://veochvett.blogg.se/
Postat av: Mina

å det var en dum klant som ringde dig! snacka om att man kan lägga upp sånt info på ett bättre sätt! usch, dumma henne, hon borde få skäll för att ha skrämt upp dig så där!!! ge mig numret till blodcetralen så jag får ta ett snack med henne grr

2008-06-20 @ 22:43:38
URL: http://mina3.blogg.se/
Postat av: Mona

Hhm, jag fattar inte. Men jag är RH negativ, vilket innebär att om jag INTE hade tagit sprutor efter mina förlossningar, så hade jag bildat negativa antikroppar. Eller hur det nu var. Kan det ha varit så för dig? Att de borde givit dig spruta, men missade det och nu kommer konsekvenserna av det?

2008-06-21 @ 01:27:43
URL: http://www.monasuniversum.blogspot.com
Postat av: Laila

Jag är helt säker på att det är som Mona säger!

Jag är blodnegativ, men min son är blodpositiv. Efter förlossningen ska du nämligen direkt få en spruta just för att ditt blod inte ska bygga upp anitkroppar OM det kommer ut nått från bebisen.



I ditt fall har det förmodligen gjort och någon klant har inte gett dig sprutan! Men be någon läkare förklara för dig så att du verkligen förstår. Det är vansinnigt av blodcentralen att bara skrämma upp dig så här

2008-06-21 @ 19:13:13
URL: http://tillklippt.blogspot.com

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0