Svar på dagslurefrågan

Jag har fått svar på dagslurefrågan från Sagalinda

Postat: mån mar 10, 2008 19:11    Rubrik:  

Hej på dig och varmt välkommen hit till forumet Very Happy Va roligt att du fått en säker sovare, så skönt för lilla Joline och resten av familjen!

Kära nån, mig tycks det nästan som om du fått något om bakfoten. Barn behöver inte alls sova inne, tvärtom är det bara bättre om de sover ute! AW har alltid förespråkat vagnen, och det gör jag också. Saga sov ute i vagn tills hon var 2 år och 5 mån, då ville hon själv börja sova inne. Annars skulle jag glatt ha henne ute ännu. Och Sigrid har aldrig sovit inne. Det skulle aldrig falla mig in att ens försöka lära henne att sova inne, det är ju så skönt att få skuffa ut vagnen på verandan och veta att hon får andas syrerik frisk lantluft.

Din lilla Joline är ju så liten! Nä du, släpp genast alla tankar på att du ska börja ha henne inomhus. Varför leta problem som inte finns? Wink Det enda du kan göra om du nu vill göra något med dagslurarna är att lära henne somna själv istället för att promenera henne till sömns. Du lägger henne i vagnen och ramsar glatt precis som till natten. Och blir hon väldigt ledsen har du vagningen som lugnande verktyg. Men, som sagt, ifall du är nöjd med att gå i 5 minuter med henne och hon sedan sover hela lurarna utan uppvak tycker jag inte du har orsak att ändra på läget Very Happy

Och jag tycker inte alls det är tokigt med en 3-åring som sover i vagnen. Vill man vara radikal kunde man säga att det andra alternativet är "jag har en 3-åring som sover enbart i sin säng på dagsluren - hur tokigt är inte det?" Var och en med sina preferenser. Och om du vill ändra på din 3-årings sovande är det inte värre än att du lägger älsklingen i sängen och ramsar. Som en liten kur - vilken du ju känner till!

Leve vagnen!

Laughing
_________________
Dipl. SHN-kurare

Jag kontrade med:

Postat: mån mar 10, 2008 19:50    Rubrik:  

*ler glatt*

Ja, jag vet inte hur många gånger Anna varit på mig och sagt "Leta inte problem som inte finns" Very Happy

Men jag tänker så här... Klart hon ska få sova ute, men vad händer den dagen Tjernobyl springer läck, eller stormen "RosaLinda" drar förbi och jag inte KAN gå ut! Wink DÅ har jag ett olösbart problem.... Eller att jag ska åka till Stockholms innerstad och bo borta några dagar med Lillfisan och inte har någon passande altan att ställa från mig henne på... ja, du ser, det finns tillfällen då innesömn är att föredra, men naturligtvis är utesömnen underbar och något jag inte kommer att vilja ta bort helt!

Men det är klart, jag kan ju göra som du säger - låta henne somna i vagnen MED ramsa, UTAN att jag går.... Har tidigare följt rådet att inte ramsa på dagen, då man inte ska göra det vid promenad... har jag läst någonstans.... *för inte har jag väl drömt det, va?*

Kommentarer

Det här vill jag säga, just nu:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0